• Kati

Ajatus - tunne - toiminta

Updated: Apr 6

Jos olet riittävän vanha (tai tällä hetkellä riittävän trendikäs) niin LP-levyt on sulle tuttu juttu.


Joskus tuollainen LP-levy jäi jumiin. Jostain syystä neula jäi kiertämään sitä yhtä ja samaa kehää. Joskus neula itsestään pomppasi kehältä pois muutaman kierroksen jälkeen, toisinaan tarvittiin ihmiskättä nostamaan neula pois.


Ihmismieli tuppaa toimimaan samalla lailla.


Meillä on lähteestä riippuen 40.000-60.000 ajatusta päivässä, älytön määrä siis. Äläkä vain kysy, että miten tuo on mitattu - siihen en osaisi vastata. Joka tapauksessa, päässä rullaa tolkuton määrä tavaraa päivittäin. Erikoiseksi asian tekee se, että tuosta 90% on vanhaa kamaa. Eli niitä samoja juttuja, mitä eilen tai viime viikolla mietit.

Eli se korvien välinen levy jää myös jumiin. Jos tuntuu siltä, että "aina mä kelaan tätä samaa juttua" niin se johtuu siitä, että niin ihan oikeasti teet.


Nyt tulee ehkä uutinen: korvienvälinen kela ei vain jää jumiin vaan se toimii jopa itseään vahvistaen.


Korvaa seuraavassa esimerkissä ajatus ja tunnesanat omillasi, nuo ovat vain esimerkkejä.

  1. On ajatus, vaikka "oon epäonnistunut, koska..."

  2. Ajatuksesta nousee tunne. Työelämän epäonnistumisessa tunne voi olla esimerkiksi häpeä tai pelko. Jos kyseessä on lapsettomuuteen liittyvä epäonnistumisen ajatus niin tunne voi puolestaan olla suru tai vaikka ulkopuolisuus.

  3. Tuo tunne näkyy toiminnassa. Töissä häpeät epäonnistumista etkä uskalla ottaa vastaan uutta haastavaa tehtävää koska pelkäät epäonnistuvasi uudelleen. Lapsettomuuden suru tai ulkopuolisuus voi saada aikaan esimerkiksi vetäytymistä sosiaalisista tilanteista kun "en mä kuulu sinne, en mä ole osa heitä".

  4. Tuo oma toiminta vahvistaa sitä alkuperäistä ajatusta. Kun et töissä uskalla enää kokeilla uutta tehtävää, se vahvistaa mielessäsi sitä että "olen epäonnistunut, luuseri" ja se vahvistaa pelon tunnetta. Jos taas se alkuperäinen ajatuksesi liittyi lapsettomuuteen, sosiaalisista tilanteista vetäytyminen saattaa vahvistaa ajatustasi omasta epäonnistumisesta ja se taas vahvistaa ulkopuolisuuden tunnetta.

  5. Kehä syvenee spiraalin lailla.

Tässä sama vielä kuvan muodossa:



Hienoa tässä on se, että tähän(kin) voi vaikuttaa.

Koska ne kaikki 40.000-60.000 ajatusta päivässä ovat sun ajatuksia, sinulla itselläsi on valta valita mitä ajattelet.


Mullistava ajatus, eikö totta?


Mietihän, jos sen negatiivisen epäonnistumisen ajatuksen sijaan pyörittäisitkin jotain toista levyä. Jotain, mistä tulee sulle hyvä olo.


Voi tuntua ensin kaukaa haetulta vain muuttaa ajatusta.

Joten lähde vaikka liikkeelle tästä:

  1. Mitä tunnetta haluaisit tuntea? Ehkä iloa, tyytyväisyyttä, onnistumista...?

  2. Kun saat tunteen mietittyä niin mietihän, että miten se tunne näkyisi sinun toiminnassasi. Miten toimisit siitä tunteesta käsin?

  3. Kun sinulla on tiedossa tunne ja toiminta, mieti siitä olotilasta uusi ajatus. Miten silloin ajattelet?

Ihan esimerkkinä:

Eräs henkilö ajatteli olevansa epäonnistunut koska hän on lapseton. Hän tunsi itsensä lamaantuneeksi ja se näkyi hänen toiminnassaan haluttomuutena osallistua oikein mihinkään. Hän ei halunnut tutustua uusiin ihmisiin, hän ei halunnut osallistua illanviettoihin, hän ei töissäkään oikein halunnut uusia haasteita.


Hän vain mietti omaa epäonnistumistaan.


Keskustelimme asiasta.


Lähdimme kehittämään uutta ajatusta toiminnasta käsin. Hänen mielestään haluttava toiminta olisi osallistua rientoihin ja tavata ystäviä. Pakitimme siitä tunteeseen, eli keskustelimme tunteesta, mikä ohjaisi noihin toimintoihin. Hän mietti, että ilo ja energisyys. Nyt jatkoimme kehällä eteenpäin. Eli kun tunne on energisyys ja toiminta on osallistuminen rientoihin ja ystävät niin keskustelimme ajatuksesta, joka ajaa tuota kehää.


Hän pohti hetken ja keksi uuden ajatuksen: "vastaan omasta onnellisuudestani".


Mieti: hän hyppäsi sieltä lannistumisesta ja epäonnistumisesta siihen, että hän itse tekee itsensä onnelliseksi!


Miten sitten siirtyä kehältä toiselle?


Ensimmäinen juttu on oivaltaa, että mieli askartelee jonkin itselle negatiivisen kehän parissa. Se on jo iso juttu!


Toinen askel on hengittää. Hengitä pari kertaa syvään sisään ja ulos. Jos olet jo miettinyt uuden, paremman kehän mielellesi niin nosta se ajatus päähäsi. Jos uusi ajatuksesi nyt olisi vaikka tuo sama "vastaan omasta onnellisuudestani" niin mieti, että mitä siinä hetkessä voisit tehdä, mikä sinut tekisi onnelliseksi.


Ja sitten tee se.

Toki, jälleen kerran, lain ja hyvän maun ja tavan puitteissa.


Halauksin,

Kati


ps. Läsnäolon taidoista on hyötyä näiden negatiivisten kelojenkin katkaisemisessa. Olen tehnyt aiheesta verkkokurssin, kurkistapas tänne!




36 views0 comments

Recent Posts

See All